Ensimmäiset avomaalla harson alla kasvaneet kotimaiset mansikat ovat ilmestyneet myyntipöydille juhannuksen kunniaksi. Viime päivien helteet ovat kirineet kasvua kiinni ja tällä hetkellä voidaan todeta kotimaisen mansikan varhaissadon alkaneen eteläisessä Suomessa.

Leudon talven ja aikaisen kevääntulon perusteella satokaudesta odotettiin aikaista, mutta viileä sääjakso huhti-toukokuussa jarrutti kesän tuloa ja mansikkasadon kehittymistä. Nyt ollaan vielä runsas viikko myöhässä normaalista aikataulusta.

Kasvutunneleiden määrä on lisääntynyt ja niistä saatava aikainen sato täydentää hyvin avomaan satoa. Kasvutunneleista satoa on poimittu jo pari viikkoa, ja monet yritykset ovat ajoittaneet pääsadon juuri juhannukseksi.

Kesä on tullut eteläisen Suomen rannikkoalueille aikaisemmin kuin maan keski- ja pohjoisosiin, joten alueelliset erot näyttävät muodostuvan tavallista suuremmiksi. Juhannusherkuiksi mansikat ehtivät kypsyä eteläisen Suomen aikaisilta viljelysmailta. Mansikan pääsatokausi alkanee Etelä-Suomesta lähtien kesä-heinäkuun vaihteessa.

Satoennuste normaali viileästä alkukesästä huolimatta

Vaikka alkukesä on ollut viileä, eivät mansikkakasvustot ole kärsineet siitä lainkaan, päinvastoin mansikka viihtyy viileässä. Hallat tosin kurittivat jonkin verran aikaisimpia alueita. Myös sadetta on tullut sopivasti. Tällä hetkellä kaikki edellytykset sadon onnistumiselle ovat kohtalaisen hyvät.

Kiinnostus lähiruokaan on saanut ostajat liikkeelle

Viime vuosina kuluttajat ovat alkaneet kiinnittää yhä enemmän huomiota ruoan alkuperään. Kotimainen mansikka on lähiruokaa parhaimmillaan. Mansikoita tuotetaan ympäri maata, jolloin kuljetusaika on lyhyt ja mansikat ovat tuoreita. Oman seudun mansikan suoramyynti- ja itsepoimintatilat löytyvät verkkosivuilta www.marjat.fi.